tirsdag, februar 27, 2007

Er du dansk?

Så kom den endeligt, den store multiple-choice test, der kan afgøre om også DU (ja dig, den sortsmuskede der, det er dig jeg tænker på) er dansk, om du er kvalificeret til officielt at blive en del af det danske folk. 200 fantastisk spørgsmål og 600 svarmuligheder er klar til at blive afkrydste af dig i din jagt på danskhed. Tvivler dudin egen egnethed som rigtig dansker, er der lavet handy og letlæst materiale, der kan gøre dig til en kvalificeret og værdsat del af det danske folkefællesskab. Det hele kan findes lige her, så fine mørke ven, det er bare om at komme i gang, kun et klik væk ligger nøglen til den så eftertragtede danskhed.

Som en service for dig, der synes at et klik er et klik for meget bringer jeg her et lille udsnit af spørgsmålene. I den udvidet prøve, der kan gøre dig til Dansker+ stilles tillægsspørgsmålet: giver disse spørgsmål et passende indtryk af Danmarks indsats under 2. verdenskrig?

97. Hvornår blev Danmark i 2. verdenskrig besat af tyske tropper?
A: 1. September 1939
B: 9. April 1940
C: 22. Juni 1941

98. Ved besættelsen af Danmark i 1940 krævede Tyskland,
A: at den danske regering blev afsat
B: at den danske regering skulle samarbejde med Tyskland
C: at Folketinget skulle hjemsendes

99. Hvornår blev Danmark (bortset fra Bornholm) befriet fra den tyske besættelse?
A: 9. april 1940
B: 29. august 1943
C: 5. maj 1945

100. Under anden verdenskrig levede der ca. 8.000 jøder i Danmark, før
jødeforfølgelserne satte ind. Hvad skete der med de fleste danske jøder i 1943?
A: De fleste danske jøder blev ført til koncentrationslejre i Tyskland
B: De fleste danske jøder flygtede til Sverige
C: De fleste danske jøder flygtede til Storbritannien

Og svaret er på det udvidede spørgsmål er: Ja.
Ja kan du svare på disse spørgsmål ved du alt, ALT siger jeg, som er værd at vide om Danmark i perioden 1940-1945.

5 kommentarer:

Thomas Oldrup sagde ...

Jeg kiggede lige prøvens spørgsmål igennem, dem om historie, og umiddelbart synes jeg faktisk de ser rimelig svære ud. Er det bare mig?

frederik sagde ...

Tjooooh. Jo klart på stående fod, uden svarmuligheder og/eller uden gymnasiel uddannelse så er de måske nok lidt svære. Eller dvs, jeg er ret sikker på at en stor del af den danske befolkning ville dumpe med et brag hvsi de fik prøven uden forberedelse.

Jeg mener nu nok, at de tre muligheder unægteligt hjælper, og glemmes skal det altså heller ikke, at der undervises efter en bog skræddersyet til prøven, og at alle spørgsmål på nær de fem aktuelle kan læres udenad, da der altid vælges ud fra samme gruppe på 200 spørgsmål i al evighed fremover. Så jeg mener nu nok at de langt de fleste, med undtagelse af ordblinde og analfabeter nok skal kunne bestå prøven.

Men det er så heller ikke så skide interessant synes jeg. Det der slår mig, når jeg læser spørgsmålene er hvor absurd det hele er. Hammershøi, Dannebrog, Håndbldpigerne, de forskellige politiske partiers starttidspunkt og Kalmarunionen, det skal man åbenbart vide noget om for at være rigtig dansk. Jeg synes lidt den lægger op til at danske statsborgere skal kunne, om ikke føre en dannet samtale, så i hvert fald klare sig rimeligt i et slag Trivial Persuit.

frederik sagde ...

Har lige læst spørgsmålene igen, og jo de kunne godt være ret svære for en der ikke altid har været historisk interesseret, ikke er vokset op i dannet dansk akademikerhjem og ikke har gået på uni(eller tildels gym, men jeg kan dog forestile mig en del der har gået i gymnasiet der heller ikke ville kunne svare)

Men som sagt, testens set-up gør at laaaaaaangt de fleste nok kan bestå, og jeg tror såmænd heller ikke, at den er designet til at holde folk fra det danske statsborgerskab, men derimod som sådan en terroreksamen, der tvinger dem til at læse/lære spørgsmålene udenad.

Uanset spørgsmålene, så er det hele ideen, jeg finder vanvittig, og de faktiske spørgsmål gør så bare sagen værre.

Jesper sagde ...

Men det er da genialt, at svaret på spørgsmål 97, afsløres i spørgsmål 98.

frederik sagde ...

Ja det er vældih snedigt, på den måde bliver flere intelligenser testet. Det er ikke blot paratviden, men også evenen til at forbinde tilsyneladene adskildte ting.

Det går faktisk igen flere steder i prøven - der bliver jo også trukket 35 ud af de 200 spørgsmål ud til den enkelte prøve