onsdag, februar 28, 2007

Ungarske Kulturstudier II

Mens jeg sidder og prøver at danne mig et overblik over og en holdning til ICJ's dom i BiH vs. Serbien og vores allesammens nye danskertest, ville jeg lige bryde den pludseligt alvorlige tone med endnu et muntert ungarsk kulturstudie.

De aller aller mest trofaste læsere vil muligvis kunne huske en EU undersøgelse, som jeg nævnte for lang tid siden. Den viste, at Ungarn var propfyldt med sprittere, og at dem der ikke var decideret sprittere bare var ualmindeligt drikfældige.

Her er en lille minimalistisk og fascinerende film, der bruger hele den diskussion til at sætte nogle større eksistentielle spørgsmål i spil. Udover det betydelig slapstik element, der giver filmen en befriende humor, så er hele filmens "narrativ" ganske fascinerende. Hvem er vores to hovedpersoner? Hvor er de? Og hvor er de på vej hen? Og hvad skal der ske, når de kommer frem? Hvad er, med andre ord, formålet og meningen med det hele? Eller er de spørgsmål stillet ud fra en forkert præmis, ser de filmen forkert?

Nå men se selv. Husk lyd. Og nej, der er ikke undetekster, men replikker og dialog er leveret så dybtfølt, at du forstår det alligevel.

3 kommentarer:

Jesper sagde ...

Den er fandme morsom. Ja og så bliver man sgu også lidt misundelig, for jeg har da aldrig selv prøvet at have sådan en brændert. Hvordan lykkedes det? Den er så heftig, at den undgår at blive patetisk.
Det er også en "fin" detalje, at lige når man tror de ikke kan være mere åndsvage, og så smider den ene tøjet. Det er en guldklump. Fantastisk.

frederik sagde ...

Jeg tror der for at få sådan en brandert gælder det samme som med stort set alt andet på eliteniveau; en del talent, men først og fremmest tålmodighed, gåpåmod og hårdt hårdt arbejde. Og så gør det selvfølgeligt heller ikke noget hvis rammerne er i orden. Der er f.eks ret meget hjemmebrændt brændevin i Ungarn, ligesom at man kan købe sådan nogle store 2 liters platicflasker med hvidvin for lige omkring 8 kr.

jacob sagde ...

HA HA HA WTF....! der synes at være så mange andre mulige løsninger på problemet og alligevel fortsætter de stædigt fra udgangspunktet. Desuden er det for mig svært at bedømme hvilken af de tre (+ cykel) der er mest liv i for ikke at tale om grad af stivhed. Endelig vil jeg mene at en oplysningskampange for at får ungarerne til at se sig for inden de bevæge sig ud på kørebanen må være berettiget. var pludselig meget bange for at det skulle ende der. kh kand.polyt.ten