mandag, juli 17, 2006

I bad med heldragt og jodtabletter

Nå men i fællesbadene er der altså ikke nogen mærkbar tilstedeværelse af gamle homogrise, muligvis fordi heterogrisene fylder det hele, men dem behøver jeg så ikke at forholde mig til (andet end når jeg kigger i spejlet høhø), og jeg kan så fokusere på det væsentlige, nemlig badningen, dampbadet og saunaen. Og det er fantastisk.

De har virkeligt regnet den ud. Ikke en larmende unge med oppustelig delfin og korkbælte i miles omkreds, ikke noget med at skulle svømme rundt eller hoppe ud fra ting, ingen henrykt barnelatter der forstyrrer. Helt basalt så foregår det ved at man sætter sig ned i varmt vand, og der bliver man så siddende og snakker og stener. Og efter noget tid går man så over i et andet bassin med noget andet varmt vand og sidder der og snakker lidt. Flyder måske lidt rundt, hvis man er i det humør. Så lidt op i dampbadet med honningdamp(!) og sidde helt stille. Lige et smut forbi det koldebad og få en nærdødsoplevelse. Så tilbage i noget varmt. Og så har kroppen efetrhånden fået så mange forskellige usædvanlige påvirkninger at den har frigivet tilpas mange spændende stoffer til at man kan ligge der i bassinkanten og bare høre vandet. Aaaaaah det er sagen. En gang i mellem skal man så måske lige minde sig selv om, at der meningen at vandet er gult, 36 grader varmt og lugter underligt skarpt. Det er helt ok. Det er sundt, det meningen, det er mineraler.

Jeg har personligt aldrig været helt overbevist om det fantastisk sunde i at bade i svovlholdigt vand, men hernede er de helt pjattede med det og har endda kure, der går ud på, at man drikker vandet. Enormt underligt synes jeg, men der står tit nogle folk over i et hjørne og drikker 38 grader varmt vand, der lugter af svovl. Jeg er ikke sikker på, at jeg køber den, men hvis det gør dem glade. Men jeg mener også de kan gå lidt for langt. Prøv lige at se hvad jeg så på deres hjemmesiden efter jeg havde været i Rudas og bade, det er under punktet Water Composition, og muligvis er jeg sart, og måske er det bare fordi det eneste ord jegkan genkende har jeg slet ikke lyst til at genkende, men lidt forstyrende er det da

"Water Composition

Radio-active hot spring water with calcium-magnesium-hydrogen-carbonate also containing sodium and sulphate and with a significant content of fluoride ions."

Bare sådan lige helt casual slynger de ud, at det er RADIOAKTIVT!!!!!!!! Hallo Ungarn!
Jeg går virkeligt ud fra, at de ikke mener radioaktivt på den der radioaktive måde, men hvor mange måder kan man være radioaktiv på? Jeg fulgte virkeligt ikke nok med i fysik (eller var det kemi man havde om sådan noget?)

Nu har jeg lige været ude på toilettet med slukket lys og kigget efter og jeg kan fortælle, at jeg ikke er begyndt at lyse endnu, men altså ærlig talt, sådan noget kan man da ikke bare skrive. Jeg er vokset op omgivet af pædagoger, der lærte mig alt om radioaktivitet. Prøv lige at forestille dig et dansk bad på sådan en helt afslappet facon uden yderligere forklaring lige i forbifarten nævne at vandet er radioaktivt. "Velkommen til DGI-byen, prøv vores nye bad med et betydeligt indhold af fluoride ioner, Pantene Pro V og radioaktivt varmt vand", så tror jeg nok fokus ville forsvinde fra de der vandpiber. Ungarn er tydeligvis et land, som ikke har haft en Nej Til Atomkraft bevægelse.

Desuden hvad er alt det andet i vandet, især de fluoride ioner, er det bare fordi jeg fik 5 i fysik jegikke naerhvad det er eller ved I andre det heller ikke?

Nå men hvis jeg begynder at mutere eller lyse vil jeg selvfølgeligt straks fortælle om det på bloggen.

Og nu vil jeg smutte ud efter nogle liter iod inden apoteket lukker.

Ingen kommentarer: