mandag, juli 17, 2006

Varmt vand og gamle bøsser

Og nu snakker vi så lige om noget andet end palinka, det skal jo ikke gå op i brændevin det hele, desuden var det en nærmest palinka fri weekend.

Fredag stod den hovedsageligt på cocktails og snak. Adam var jo forbi ganske kortvarigt, men til gengæld uhyre hyggeligt. Han tog allerede lørdag videre til Beograd, men han vender tilbage i slutningen af ugen (og til eventuelle forbrydere og terrorister, der læser med derude, så kan jeg godt fortælle, at lejligheden i København er lånt ud til folk, mens han er væk, store folk, nogle ordentlige klepperter faktisk!)

Lørdag var Henrik og jeg altså igen alene i byen, og vi besluttede os for at gå i bad lørdag aften.

Badning er jo en stor ting hernede, fordi de har de her varme kilder med mineraler i (lidt ligesom islændingene (altså ungarerne har ikke varme islændinge med mineraler i, det er islændingene der også har varme kilder)). Så de har de her store fantastiske badeanstalter fyldt med tykke mænd i speedos, der sidder i varmt vand og spiller skak. Eller dvs. det gør de i hvert fald i mit farvoritbad, der ligger ude i byparken. I en del af de andre bade gør de tykke mænd med eller uden speedos noget ganske andet, men det vender vi tilbage til.

I lørdags skulle vi nemlig prøve noget nyt og drog til det nyrenoverede gamle tyrkiske bad Rudas Fürdő és Uszoda Gyógyfürdő (spørg ikke, det er bare sådan noget ting hedder hernede, noget af det betyder bad.)

Der har siden 1936 kun været adgang for mænd, men efter de renoverede det sidste år, har kvinder også fået adgang i form af såvel rene kvindedage som fællesdage, bl.a. er fredag og lørdag fællesbadning fra 22.00-04.00. Dele af byens hardcore gamle konservative badeelite er dybt rystet, men Henrik og jeg er fast forankret i den positive fløj. Og nej, det er ikke hovedsageligt, fordi vi så kan tjekke damer i bikini ud (for resten, hvis jeg tjekker damer ud i bikini, er det så mig eller damerne, der har bikini på?)

Sagen er den, at de rene mandebade har en tendens til det min ene guidebog kalder "something of a gay scene". Hvilket ikke betyder, at der bliver opført musicals eller at Anders Fogh holder pressekonferencer der. ”Something of a gay scene” betyder i min erfaring, at der sidder en håndfuld gamle nøgne, fedtede og vommede bøsser i noget varmt vand og smiler imødekommende.

Og nu skal vi lige have slået en ting fast med det samme. Det her handler ikke om homofobi! Det handler om gamle klamme mænd, der tilfældigvis også er bøsser og derfor pludselig bliver et issue for mig på en helt anden måde en din gennemsnitlige gamle onkel liderbuk ellers normalt er. Kvinder ville heller ikke sytnes, at det var fedt (de er måske bare mere vant til det). Og de unge smarte bøsser, som man ellers hører så meget om, synes åbenbart heller ikke, at det er fedt, de holder sig i hvert fald væk. Så er der jo kun de gamle grissede bøsser tilbage og i fraværet af unge smarte bøsser, slår de sig til tåls med at tjekke f.eks mig ud, hvilket vist siger en hel del om, hvor ringe udvalget er.

Og det er jo ikke bare, fordi det er lidt ubehageligt at blive tjekket ud på sådan en måde som i min heteroseksuelle verden nu er gang er noget, der normalt går ud over kvinder, det er jo også pga. de beklagelig misforståelser, der opstår.

Man sidder jo der helt afslappet og glad i 38 grader varmt vand og får tilfældigvis øjenkontakt med en gammel halvskaldet mand med et indladende smil, og så smiler man jo tilbage (jeg er et venligt og smilende menneske). Og så har vi balladen. Så flyder han lige så stille hen ved siden af en, og så sidder man der og prøver at udstråle heteroseksualitet, hvilket jeg vist desværre ikke er særligt god til. Og altså, jeg ved ikke, er det homofobi og totalt meget sidste århundrede, når man synes, at en gammel nøgen bøsse, der smilende svømmer hen og sætter sig lige ved siden af en er en lille bitte smule grænseoverskridende?

Man skulle måske bare tage det som et kompliment, men det kan jeg altså ikke (hvis så bare det var sådan en ung smart lækker en), jeg er så tæt på at råbe "HÆNDERNE OVER VANDET MAKKER!" men i stedet svømmer jeg bare lidt væk for at genoprette min intimsfære, og sådan kan der jo hurtigt gå en eftermiddag uden at man rigtigt får slappet af (og desuden lige et spørgsmål, ser jeg billig ud, ligner jeg virkeligt sådan en, som hvem som helst bare kan samle op på en tilfældig eftermiddag i et tilfældigt offentligt bad, uden rigtigt at gøre en indsats? Hvad skete der nogensinde med blomster?).

Og det er jo ikke bare mig det er et problem for, det er jo også synd for ham, at han skal spilde sin tid på den måde, og tro mig - din gennemsnitlige ungarske (jeg tror nu de fleste er østrigere...) badebøsse, skal virkeligt fokusere sine ressourcer og sin indsats, hvis der skal komme noget ud af det.

Nå men det jeg ville sige var vist bare, at jeg foretrækker badene med adgang for begge køn, og ikke kun fordi jeg så kan gøre som de gamle fede bøsser og tjekke damer ud, men fordi stemningen er betydeligt mindre lummer og liderlig, selv der ved midnatstid på en lørdag, og jeg slipper for at skulle forholde mig til min egen seksualitet hvert andet øjeblik.

Hmmm det blev til en lang snak om gamle bøsser hva? Det betyder stensikkert et eller andet, men det må jeg filosofere over en anden gang, for jeg tror jeg stopper her - du ved det med de korte poster - og så hæhæ fortsætter vi som om intet var hent i posten nedenfor og fokuserer lidt på selve badet.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hold op, hvor du skriver godt og underholdende!