fredag, juni 16, 2006

Billeder fra Ukraine

Jeg har siddet helt stille og lyttet til min blog, og hvad har jeg hørt? Jo jeg har hørt de unge læsere skrige på billeder. Og lad de unge få, hvad de unge vil ha, har altid været mit motto. Så her kommer to billeder.

Og hvad har jeg så valgt? Jeg har såmænd valgt to billeder taget på herretoilettet i stueegtagen på det fornemme hotel Ukraine placeret med Stalinistisk diskretion hævet over Uafhængighedspladsen i Kiev

I et vist omfang taler billederne vel for sig selv, siges skal det dog, at det er præcis det samme sted, der er afbilledet på begge billeder. Og hvad kan man så sige om det?. Jo hvis jeg skal driste mig ud i en første tolkning af billederne, så vil jeg fremhæve nødvendigheden af at se billederne som indbyrdes afhængige, den ene giver ikke rigtig mening uden det andet. Om vi ligefrem taler om et dialektisk forhold, vil jeg ikke gøre mig til dommer over. Meget fordi jeg ikke er sikker på, at jeg nogensinde har forstået den fulde mening af dialektisk. Så det springer vi let hen over og går videre til den mere håndterlige tolkning af billedet. Hvad er det vi ser?



Vi kan umiddelbbart slå fast, at vi ser et toilet, ikke dit gennemsnitlige danske prestigehoteltoilet måske, men et toilet alt andet lige. Der er et hul i jorden. Der er en ualmindelig smal toiletdør. Der er to høje trin op (der er faktisk også flere trin op til det store toiletrum, det med håndvaskene i, hvad hedder det, derfra hvor billederne er taget? det indledende toiletrum? toiletlobbyen?). I den ualmindeligt smalle toiletdør, på det første høje trin er der meget handyt placeret en skraldespand. Der er desuden en toiletbørste og nogle blankpudsede jernrør. Vi ser med andre ord et handicaptoilet. Hvis jeg nogensinde har set et handicaptoilet, så er det da det. Bare kig på næste billede.



Det ER et handicaptoilet. Se bare på skiltet. DET ER ET HANDICAPTOILET SIGER JEG JO, DER ER JO ET SKILT! MED ET PIKTOGRAM!

En nærmere undersøgelse af toilettet koblet med kendskab til toiletterne ved siden af vil afsløre, at det, der udover skiltet, gør netop dette toilet til Handicaptoilettet, det er den skrå blankpudsede metalstang på væggen. Det er den vores kørestolsbruger lige i et snuptag får fat i, løfter sig ind gennem den smalle dør, op over de høje trin, forbi skraldespanden og i en glidene bevægselser bruger sin frie hånd til at tage bukserne ned, måske endda en avis frem, og så ellers bare nyde en stilfærdig stund med sportssektionen.

Jeg ved ikke om det bare er mig, der har en fatal mangel på tillid til mine kørestolsbrugende medborgere, men der er et eller andet ved hele setup'et jeg ikke helt kan få til at passe.
Og hvorfor, udover et uafklaret forhold til min analfase, har jeg så valgt netop disse to ud mine i alt 245 billeder fra Ukraine, kunne du måske finde på at spørge. Et rimeligt spørgsmål. Svaret mine fine ven, får du i posten nedenfor. Og hvis du ikke umiddelbbart er fristet til at læse videre, så kan jeg sexe det hele lidt med at garantere at EU er involveret.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Onsdag aften stod jeg på Rust og råbte 'come and get it then' med to fingre i luften. To lave brede negere stod tidligere på aftenen og skændtes på scenen. Hårde ord blev nærmest spyttet ind i fjæset. Den ene beder publikum om hjælp. Den anden side af salen råber 'fuck teddy' med en finger i vejret. Vores side kvitterer med to fingre og et 'fuck tony'. Som Teddy pædagoisk forklarer Tony, så betyder to fingre nemlig fuck i England.
Negerne har startet en krig. De råber 'who wants it?' og vi råber 'come and get it then'. De to negre er brødre, hedder Mitchell til efternavn og er signet hos The Streets' pladeselskab. Det er hvad der sker i mit København. Glæder mig til at se om Ukraine er så slem som Frederik siger.

frederik sagde ...

Hep hep Helene Marie

Det lyder sgu da meget hyggeligt i Kbh.

Og Ukraine er lige præcis så slem som jeg siger, der er bare det at Ukraine også er et suuuuperfedt sted. Faktisk rigtig fedt. Enormt kommunistisk at se på, men på en fede måde. Utrolig smukt også. Og sådan nogle helt lækre selvsikre damer i ekstremt høje stilethæle, der fører sig frem på brostenen. Det er bare så ærgeligt, at det ser ud som om nogle besluttede at holde en ludertemafest og at ingen har fået skiftettøj eller makeup siden.