fredag, juni 23, 2006

Jeg har fuldstændig glemt Wien

Og så går tiden med skriverier om besynderlige prostituerede, SOMMERKONKURRENCER og kommenindkøb i stedet for som lovet at fortælle om Wien (lovede jeg egenligt det og er der overhovedet nogen, der har glædet sig hvis jeg gjorde?)

Jeg ville da i hvert fald sige noget om, hvordan det var endt med de finske strudseslagterier til de østeuropæiske strudseavlere. Og til hvad, der har vist sig at være min store lettelse, så blev det ikke til noget. Ved ikke helt hvorfor jeg er lettet, men jeg tror bare projeketet var for åndssvagt for min smag, for lidt sans for tradition og hvordan verden burde hænge sammen, for meget skrigende liberaliseret og globaliseret arbejdsdeling. Nå men salget af de finske strudseslagterier fald til jorden, fordi det viste sig, surprise surprise, at din typiske bulgarske strudseavler (der er i virkeligheden ikke så mange at man decideret kan tale om en type, det er faktisk stadig en relativ ung industri i Bulgarien) ikke lige lå inde med hverken kontanter eller kreditværdighed nok til at betale for finsk kvalitet og innovation indenfor strudseslagtning.

Ellers har jeg sgu ikke det store at sige om Wien. Pæn by... jeg har taget billeder, de ligger på Henriks hjemmeside, som er lige her, der kan man forresten også se de billeder jeg tog i Sarajevo, der er måske lidt vel mange, en god billedredaktør ville nok skære ned til i hvert fald en trediedel, men gode billedredaktører er ikke nemme at få fat på i dise tider. De uredigerede billeder kan i hvert fald ses lige præcis her. Jeg må vist forresten skrive lidt mere om Sarajevo på et tidspunkt, folk synes at have et noget ufuldstændigt syn på byen, men det bliver en anden gang.

Blot vil jeg med det samme understrege et par ting 1) Belejringen af Sarajevo stoppede for 10 år siden 2) Krigen i Bosnien stoppede for 10 år siden 3) Der er ikke umiddelbart udsigt til krig i Bosnien 4) Der er fuldstændig trygt og fredeligt i Sarajevo(og Bosnien) 5) Folk vil ikke forsøge at skyde dig mens du drikker Raki eller spiser Börek 6) Ja der er muslimer i Sarajevo 7) De har tilsyneladende ikke planer om at sprænge hverken sig selv eller byen i luften 8) Hvis man undlader at tisse i de afmærkede minefelter, er der helt trygt i Sarajevo og omegn 9) Udover sindsyge hensynsløse bilister er der intet at frygte i Sarajevo 10) Har jeg nævnt, at Sarajevo er helt sikker, faktisk behagelig, faktisk dejlig, faktisk livfuld, faktisk glad, faktisk lækker, faktisk et besøg værd.

Jeg siger det bare, fordi ret mange har spurgt, om det er sikkert i Sarajevo, og for lige at få det gjort klart, så lad mig bare en enkelt gang slå fast, at ja, der er ganske sikkert i Sarajevo. Vestergade i Kbh en fredagaften forekommer mig umiddelbart betydeligt farligere.

Ingen kommentarer: