tirsdag, juni 20, 2006

Nu mødte jeg hende igen

Jeg bemærkede hende første gang for en måned siden. Det var da Tobias & Tobias var på besøg. Det var en sen søndag eftermiddag og faktisk min fødselsdag. Vi var på vej ned ad Vaci utca. Det er det store turiststrøg i Budapest og begynder sådan cirka ved min lejlighed og slutter sådan cirka ved Henriks eller omvendt, nogle vil sikkert sige, at det er omvendt (Henrik f.eks.). I virkeligheden er det nok omvendt, for nede i Henriks ende er der en fancy plads med et fancyt konditori. Og det var der 2xTobias og jeg selv var på vej hen. Til lidt fødselsdagskage inden biografen. Men det har faktisk overhovedet ingen betydning for historien, så det glemmer vi og vender tilbage til det væsentlige.

Og det væsentlige er, at jeg selv og 2 x Tobias en stilfærdig søndag eftermiddag gik på strøget i Budapest. Og der midt på strøget stod så den her pige. Ikke decideret fed, mere sådan lidt lad og kvabset i det. Kedelig i tøjet, dårlig holdning og kedeligt for ikke at sige dårligt hår. Lignede i det store hele hende pigen fra naboklassen som ikke havde hverken intelligens, udseende eller humor at gøre sig bemærket med. Jeg er tilgengæld næsten sikker på, at hun ville have haft en hest, hvis hun havde gået på min folkeskole. Nå men hende her havde tydeligvis ikke gået på min folkeskole, og jeg tror ikke, at jeg havde bemærket hende, hvis ikke liiiiige det var fordi hun, netop som vi passerede, tog et skridt i retning af Lille Tobias og sagde: "Szex?"

Jeg har siden set hende flere gange, altid det samme sted, altid om dagen, altid samme korte samtale(men alligevel hver gang overraskende): "Szex?", hvortil jeg venligt replicerer "Köszönem nem"(og det betyder så Nej tak) Også i går. En trykkende varm mandag kl. lidt over 18 på vej hjem fra arbejde med en indkøbspose i den ene hånd, jakke i den anden og opsmøgede bukser (et gråbrunt sæt med lilla nålestriber, hvis nogen skulle være interesseret - og sokker der matcher) svedende som en teenagedreng i en fyldt kvindesauna.

Og så står hun der igen, helt bemærkelsesværdig kedsommelig og siger: "Szex?" Et er at hun spørger NETOP mig, det lægger jeg ikke noget i, jeg mener ved sidste valg var der folk fra Venstre, der ville give mig en folder. Jeg tager det ikke personligt, som et udsagn om hvad jeg signalerer, jeg undrer mig bare stilfærdigt. Næh det der virkeligt undrer mig er, at hun overhovedet står der, på det tidspunkt, og ser ud som hun gør.

For det må jo næsten betyde, at der er nogen, der på sådan enstilfærdig søndag eftermiddag siger "Ja klart nok! Total fed ide lige at betale nogen penge for at knalde hende den kedelige kvabsede pige fra min datters parallelklasse." Hvem er de folk? Og var de i virkeligheden bare på vej ned efter mælk? Eller virker hendes strategi langsigtet, fordi nu ved folk, at hvis man skulle få lyst til sex med en smågrim, kedelig pige i starten af 20'erne inden søndagsmiddagen, så er det stedet?

Den tanke er på en mærkelig måde mere forstyrrende for mig, end at der er folk, der rejser til Puket eller læser Ekstra Bladets annoncer for andet end underholdningsværdien.

Nu er det jo så også fordi jeg læser alt mulig ind i situationen, jeg har jo muligvis misforstået det hele. Tanken har strejfet mig. Hun er måske bare en ualmindelig dirkete pige, træt af sniksnak og hele det der flirtescore ræs på barerne, hvor man ikke rigtigt kan høre, hvad nogen siger. Næh så hellere en stille søndag eftermiddag på Strøget i Budapest.

Jeg kan i hvert fald meget bedre lide verden, hvis det er sådan, det hænger sammen, men hvem prøver jeg at narre, over halvdelen af den danske vælgerbefolkning har nu to gange i træk ikke bare sagt ja til foldere fra Venstre. Og vi formoder, at de var ved fuld bevidsthed og medvidende om hvad de gjorde, da de gjorde det, der skjult inde i boksen.

Ingen kommentarer: