onsdag, juni 21, 2006

Nu gjorde jeg det fandme igen

Det er ellers lang tid siden det skete sidst, det med at købe åndssvage ting, fordi jeg bare overhovedet ikke fatter, hvad ungarsk går ud på. Denne gang var det peber, jeg var ude efter, faktisk det eneste jeg virklig skulle have. Men nej nej nej geniet købte kommen i stedet, og jeg kan jo godt se nu, at der står Kömeny på posen, og at det sgu nok betyder kommen, men der står så meget på sådan nogle poser, bl.a. også egész minöségét mergörzi a hátoldalon feltüntetett idöpontig.

Jeg tror egész betyder hel, men hvad minöségét mergörzi a hátoldalon feltüntetett idöpontig angår er jeg blank...

fuldstændigt blank faktisk

Og jeg kan jo ikke bruge det til noget, at der står Kömeny på pakken, når der lige nedenunder er et billede af en peberkværn omgivet af sorte peberkorn. Billedet er min ven her i Ungarn, og det er ærligtalt lidt rystende, når jeg ikke kan stole på det.

Men nu har jeg da kommen, masser af kommen faktisk. En nærmere gennemgang(dvs. desperat jagt på peber) afslørede, at jeg har ikke færre en fem poser med kommen af mere eller mindre forskellig art i min krydderikasse. Jeg aner ikke, hvor de er kommet fra, de må være fra min forgænger nogle af dem. Der er desuden en del paprika i kassen også, så nu mangler jeg bare noget creme fraiche og et pund svinefedt og så er jeg i stand til at lave stort set alle retter fra det traditionelle ungarske køkken.

Hvis ikke lige det var for mit køleskab. Nu vi er ved det hus- og spiselige, så er det altså stukket helt af for mit enligmand køleskab, jeg vidste slet ikke jeg havde det i mig, at jeg i den grad kunne få mit køleskab til at udstråle hjælpeløs maskulinitet. En hurtig gennemgang afslører:

1 gammel stegt pølse
4 gamle røgede pølser
1 tube paprika creme(hvad fanden er det og hvem har købt det?)
1 gammel pastasovs i beholder
8 glas med forskelligt delvist uidentificerbart indhold (der er en del med chili, det andet aner jeg virkeligt ikke hvad er)
1 glas mayonaise
1 glas hvidløgscreme (som opmærksomme læsere vil kunne huske fra min første fællesmail)
1 glas sennep
1 flaske hvidvin
1 flaske rosé
5 kolde øl

I grøntsagsskuffen finder vi
1 pose endda meget gamle næsten sorte gulerødder
1 pose endda utrolig gammel og fuldstændig sort persille
3 kolde øl

I fryseren
1 pose frossen fisk (indkøbt af Laura & Thomas, da de var på besøg tror jeg og mange tak for det)
1 flaske god ukrainsk vodka
1 flaske ungarsk honning palinka (snaps)
47 isterninger
ret meget frost

Hold da op, hvor blev jeg lige helt ægte realityagtig der med sådan en opremsning af fuldstændig ligyldige og i et vist omfang private oplysninger, nu mangler der kun et webcam på toilettet, og så er jeg vist klar til at blive en deltagende del af det selvudleverende realitysamfund.

"Sig mig Frederik har du indstalleret et webcam på dit toilet?"
"Ja!"

"Da sig mig Frederik, sværger du aldrig at skelne mellem det private og det offentlige rum."
"Jeg sværger"

"Sværger du aldrig at skelne mellem relevant og irrelevant"
"Jeg sværger "

"Sværger du altid at stræbe efter at blive kendt fremfor anerkendt"
"Jeg sværger"

"Sværger du at stræbe efter at blive vært for et TV-program"
"Jeg sværger"


"Sværger du ligeledes altid at stirre intenst ind i kameraet mens du skider "
"Jeg sværger"


Nå men nu har jeg været nede og købe peber, og til almen oplysning kan jeg fortælle, at peber hedder Feketebors og at egész stensikkert betyder hel

5 kommentarer:

Thomas Oldrup sagde ...

Her reportage fra køleskabet!

Thomas Oldrup sagde ...

Den gådefulde kommentar manglede et "lig". Jeg mente "herlig" reportage, det mente jeg.

frederik sagde ...

aha jamen så mange tak da, og igen tak for fisken. Og kan du så få de noveller op på din blog.

Thomas Oldrup sagde ...

Her er starten på den sidste: "Indvoldene sprøjtede ud af røvhullet på haren, da de kørte over den, men det gav kun et lille hop i rattet. "Hvorfor gjorde du det?," sagde hun. "Jeg så den ikke, skat."."

frederik sagde ...

Suuuuuuper start, alt for få historier har ordene "indvolde" "røvhul" og "sprøjtede" i første sætning.

Har desværre ikke tid til en mere grundig kritik, da lufthavnen og min upakkede kuffert kalder.